19 مه 2023 - تجزیه و تحلیل جدید SURMOUNT-1، اولین مطالعه ی فاز 3 بر روی داروی تیرزپاتید در بزرگسالان برای مدیریت مزمن وزن نشان می دهد که تیرزپاتید ترکیب بدنی را در طیف وسیعی از گروه های سنی بزرگسالان بهبود می بخشد. این تجزیه و تحلیل توسط دکتر لوئیس آرون و همکارانش از مرکز جامع کنترل وزن در بخش غدد درون ریز، دیابت و متابولیسم، در کالج پزشکی ویل کورنل در نیویورک، انجام شد.

اثربخشی و ایمنی تیرزپاتید، داروی ترکیبی متشکل از یک پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز (GIP)و آگونیست گیرنده پپتید-1شبه گلوکاگون(GLP-1)، در افراد مبتلا به چاقی در مطالعه یSURMOUNT-1  مورد بررسی قرار گرفت.GIP  وGLP-1 ، هورمون هایی هستند که در کنترل قند خون و تنظیم وزن بدن نقش دارند. پس از خوردن غذا، این هورمون ها توسط سلول های روده ترشح می شوند و به نوبه خود باعث ترشح انسولین می گردند. تیرزپاتید، هر دو گیرنده یGLP-1 وGIP را فعال می کند و منجر به بهبود کنترل قند خون و افزایش سیری می شود.

تیرزپاتید، در ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا برای درمان دیابت نوع 2 تایید شده است، اما هنوز برای درمان چاقی در هیچ کشوری تایید نشده است. سازنده ی این دارو، Eli Lilly and Company، قصد دارد از سال 2023 برای این دارو به عنوان یک درمان چاقی از سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA)، اتحادیه اروپا و سایر مناطق، تاییدیه بگیرد.

در مرحله ی سوم این کارآزمایی دوسوکور، تصادفی و کنترل شده، برای 2539 بزرگسال با نمایه ی توده ی بدنی30 کیلوگرم بر متر مربع یا بالاتر( چاق)، یا 27 تا 30 کیلوگرم بر متر مربع (دارای اضافه وزن) با حداقل یک عارضه ی مرتبط با وزن، به استثنای دیابت، یک بار در هفته، تیرزپاتید زیر جلدی (5 میلی گرم، 10 میلی گرم، یا 15 میلی گرم) یا دارونما به مدت 72 هفته تجویز شد. درصد تغییر از وزن اولیه بدن و نسبت شرکت کنندگان با کاهش وزن حداقل 5 درصد در گروه های BMI مورد ارزیابی قرار گرفت: 27 تا <30 (اضافه وزن)، 30 تا 35 (چاقی کلاس 1)، 35 تا 40 (چاقی کلاس 2) و 40 کیلوگرم بر متر مربع و بیشتر (چاقی کلاس 3).

ترکیب بدنی افراد در یک زیرگروه که تحت جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه قرار گرفتند، ارزیابی شد. این تجزیه و تحلیل جدید پس از مطالعه، تغییر از ترکیب اولیه ی بدن را در زیر گروه های سنی زیر 50 سال(99 نفر)، 50 تا 64.9 سال(41 نفر) و 65 سال و بالاتر(20 نفر) ارزیابی کرد.

بسته به گروه سنی، توده چربی بین 33 تا 36 درصد و توده بدون چربی بین 10 تا 11 درصد کاهش یافت. همانطور که در آزمایشات رژیم غذایی و فعالیت بدنی مشاهده شد، تنها یک چهارم وزن از دست رفته مربوط به کاهش توده بدون چربی بود که منجر به بهبود کلی در ترکیب بدنی شد. در میان زیر گروه های سنی (زیر 50 سال، 50 تا 64.9 سال، و 65 سال به بالا)، این تغییر تقریباً یکسان بود، که نشان می دهد کاهش بیش از حد توده بدون چربی در گروه های سنی بالاتر رخ نمی دهد.

نویسندگان نتیجه گیری کردند که در این کارآزمایی 72 هفته ای بر روی شرکت کنندگان مبتلا به چاقی، یک بار در هفته تزریق زیر جلدی تیرزپاتید، کاهش قابل توجهی در وزن بدن در تمام دسته هایBMI  ایجاد کرد، با بهبود در ترکیب بدنی که از نظر بالینی معنی دار بود و در گروه های سنی ثابت بود.

چاقی، یک بیماری مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا و بسیاری از بیماری های دیگر ناشی از چاقی است. این واقعیت که چاقی نیاز به درمان طولانی مدت دارد، تعجب آور نیست. درک تأثیر کاهش وزن بر توده چربی و توده بدون چربی(عضلات)، به ویژه در افراد مسن، مهم است. این تجزیه و تحلیل جدید نشان می دهد که حدود سه چهارم وزن از دست رفته با دریافت این دارو، مربوط به کاهش توده چربی بوده است که در سنین مختلف ثابت بود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230519/Tirzepatide-improves-body-composition-across-a-range-of-adult-age-groups-study-shows.aspx